O čem je magazín DRZSEFIT.cz?

Na DRZSEFIT.cz najdete vše potřebné o zdravém životním stylu. Najdete u nás řešení svých problémů s nadbytečnými kilogramy, tipy na zdravý jídelníček a hlavně novou motivaci a poučení pro vaše tělo i duši.  
Nejlepší diety na hubnutí Nejlepší DETOX doplňky Odborné články o spánku
Ukázat TOP dietu Ukázat TOP produkt Ukázat TOP články

Kdo stojí za projektem?

Odborný garantZakladatel projektu Tester produktů
Eva DomesováDavid VajdaJan Domes
Silové cvičení

Cvičení na břicho – je vůbec efektivní provádět každý den?

Napsal David Vajda

Ač to tak nevypadá, cvičení na břicho není ve skutečnosti úplně jednoduchá záležitost. Napřed je potřeba si říct, o co vlastně usilujete. Je to pekáč buchet, zpevněné břicho, nebo jen prostě chcete zmenšit břišní oblast?

Pokud nemáte silnou vůli uskutečňovat cvičení na břicho doma, ale přesto chcete břišní svaly posílit a vytvarovat, tak jste si už pravděpodobně koupili měsíční permanentku do posilovny. Chodíte cvičit každý den v týdnu, děláte neustále sklapovačky a doufáte, že na konci měsíce budete mít svou vysněnou postavu. Řekněme si ale upřímně, takto to opravdu nefunguje.

Víte, jak procvičovat a posilovat břišní svaly, aby to bylo opravdu efektivní a nečekali jste na zázrak zbytečně? Necvičte každý den, tím si jen uškodíte a žádný pozitivní efekt nepřijde. Břišní oblast je velice komplikovaná partie a velice těžko se na ní pracuje. Je téměř nemožné břicho vytvarovat během několika dní nebo týdnů do top formy. Je to totiž specifická oblast, která je náročná na jakoukoliv činnost.

Břišní svaly si rychle zvyknou a přizpůsobí se jakékoliv formě pohybu. Pokud máte sedavou práci v kanceláři, po práci přijdete domů a lehnete si znova na gauč k televizi, manželka udělá skvělý guláš nebo svíčkovou s pěti knedlíky a večer to zapijete třemi pivy na spaní, nemůžete se divit, že během krátkého času se vaše břicho začne natolik zvětšovat, že přestane být atraktivní i pro vaši drahou polovičku. Takže pokud máte výraznou tukovou vrstvu, nejdříve musíte začít bojovat s ní.

Cvičení na břicho s pauzami

Největší chyba začátečníků je to, že se snaží cvičit každý den, aby dosáhli co nejlepších výsledků v co nejkratším možném čase. Za prvé, břicho tím neustále namáháte, nemá tedy kdy pořádně regenerovat, takže není dostatek času, aby svaly začaly růst a zpevňovat se. Za druhé, břicho si okamžitě zvykne na stále stejný druh zátěže, který vede k tomu, že se nikam neposunete a svaly začínají stagnovat. Navrhuji, netýrejte své břicho každý den, je to absolutně zbytečné.

Cvičení na břicho každý druhý den

Z vlastní zkušenosti mohu doporučit, že nejlepší variantou je zařadit cvičení na břicho do tréninku každý druhý den. Střídejte také různé cviky, abyste procvičili všechny svalové skupiny břicha (přímé břišní svaly – ty právě tvoří tzv. sixpack neboli pekáč buchet; šikmé břišní svaly i přímý břišní sval).

Během týdenního cvičení na břicho byste se měli věnovat všem těmto partiím a střídat lehčí trénink s těžším. Břišní partie cvičte na kvalitu, ne na kvantitu, tj. snažte se udělat třeba i méně sérií cviků, ale každý cvik provádějte opravdu důkladně a soustřeďte se na správné provedení.

Zapojte do tréninku více cviků a zátěží

Cvičení na břichoJak již bylo zmíněno, břicho si velice rychle zvykne na určitý pohyb, je tedy nutné střídat jednotlivé cviky a měnit zátěž. Jestliže budete preferovat pouze jeden základní cvik, který se bude sice dobře cvičit, ale efekt nebude mít žádný, děláte ho zbytečně. Nemáte šanci se nikam dále posunout, i když budete daný cvik stále cvičit každý den.

Doporučuji i měnit místa. Cvičte jednou doma, jednou v posilovně, zajděte si na hřiště. Dělejte si cvičení na břicho pestřejší, více si ho tak užijete. Nedělejte si z toho nudný stereotyp. Postupem času zvyšujte počty opakování jednotlivých cviků a přidejte na náročnosti, jen díky tomuto systému se budou svaly dostávat do formy a nebudou stagnovat.

Kromě břicha posilujte i zbytek těla

Rovněž doporučuji zapojovat do cvičení i ostatní partie těla, nejen břicho. Ruce, paže, hýždě, stehna, záda, cvičte vše, co vaše tělo potřebuje a kde vy sami vidíte nedostatky. Je hezké mít krásné vytrénované břicho, ale nezapomínejte i na posílení zbytku těla, bez něhož byste si mohli třeba přivodit i nějaký úraz. Posilováním zpevníte hrudník, záda a další svalstvo, které má také výrazný vliv na břicho. Moje rada zní: „ Posiluj komplexně”.

Přidejte vhodnou stravu

Máte-li břicho se silnou tukovou vrstvou, chce to pohyb a dietu. Přebytečná kila musíte dostat dolů, takže se začněte správně a zdravě stravovat. Vynechejte nevhodné potraviny, jako sladké, tučné a smažené jídlo, začleňte do jídelníčku více bílkovin, složitých sacharidů a zdravých tuků. To je vaše cesta k úspěchu. Stravujte se pravidelně, můžete i pětkrát nebo šestkrát za den v menších porcích. Vaše jídlo může být doplněné i o proteinové přípravky, které vám neuškodí, ale spíš naopak.

TIP: Za sebe určitě můžu doporučit produkty od Naturhouse, kde nalezneš výběr toho nejlepšího z produktů pro hubnutí a navíc plno zajímavých rad, jak pracovat s jídelníčkem a tělem najednou.

Cvičte časově jen to, co zvládnete

Břicho není nutné cvičit vůbec dlouho, ideálně do 15 minut aktivního svižného tréninku. Pokud budete cvičit déle, bude to pro vás kontraproduktivní a většinu času z tréninku cvičíte zbytečně.

Vytrvejte

Ani po měsíci nevidíte žádný výsledek? Už jste z toho nervózní, že se nepodařilo docílit výsledků, které jste si přáli, a chcete se cvičením přestat? Uvědomte si ale, že měsíc může být moc málo na to, abyste skutečně viděli nějaké výsledky. Proto se nevzdávejte. U každého jsou břišní svaly jiné a každý člověk má jinou skladbu těla. Někdo vypracuje břicho rychleji, někdo zase pomaleji, takže nezoufejte.

Vydržte půl roku nebo rok, pokud se ani do té doby neobjeví žádné výsledky, zhodnoťte uplynulý čas, který jste tomu obětovali, a zkuste najít, co můžete dělat špatně. Každý moc dobře zná chyby, kterých se dopouští. Někdy si jen stačí prostě přiznat, že mi každodenní Milka a Kofola prostě chutnají.

Je to jen o vůli, odstranit z jídelníčku to, co vám sice chutná, ale zároveň víte, že pro získání sportovní postavy to vůbec není ideální. A nebojte se, jednou za měsíc si můžete dopřát „Cheat Day”. V tomto dnu si dejte cokoliv, na co máte chuť. Když budete hřešit jeden den v měsíci, nic se nestane, tělo to nepozná.

Hodnocení článku
  • 89%
    Aktuální hodnocení čtenářů - 89%
89%

Sdílejte tento článek se svými známými

Aktuálně tento článek doporučuje:

O autorovi

David Vajda

Jsem tvůrce a majitel sportovního magazínu zaměřující se na různé tréninkové a stravovací systémy pro všechny věkové kategorie.
Aktuálně s více než 15ti letou praxí v oblasti profesionálního hokeje, zvyšování výkonu a přeměny postavy.

Přidat komentář