970x90-2-modif-1517685944.gif  

O čem je magazín DRZSEFIT.cz?

Na DRZSEFIT.cz najdete vše potřebné o zdravém životním stylu. Najdete u nás řešení svých problémů s nadbytečnými kilogramy, tipy na zdravý jídelníček a hlavně novou motivaci a poučení pro vaše tělo i duši.  
Diety
na hubnutí
DETOX
doplňky stravy
Články
o spánku
Ukázat
TOP dietu
Ukázat
TOP produkt
Ukázat
TOP články

Pomůžeme Vám ve vašem snažení

 
Nabrat svalovou hmotuZhubnoutZvýšit fyzickou kondici
Zdravá výživa

Jak doplňky stravy mohou zlepšit vaše cvičení a zotavení po něm?

Napsal David Vajda

Určitě jste už slyšeli, že některé látky pomáhají sportovcům zlepšovat výkon i urychlovat následnou regeneraci po tréninku. Přinášíme vám stručný přehled nejpopulárnějších doplňků stravy, které můžete užívat.

Aminokyseliny s rozvětveným řetězcem (BCAA)

Při dlouhém vytrvalostním cvičení, kdy jsou zásoby glykogenu nízké, jsou BCAA jediné aminokyseliny, které mohou svaly použít pro získání energie. Navíc pomáhají snižovat únavu během cvičení. BCAA dále usnadňují cestu cukru z krevního oběhu do svalů, aby ho bylo možné použít jako energii. Při použití před i po cvičení podporují BCAA regeneraci a růst svalů.

Mléčné proteiny

Po cvičení se zátěží mléčné proteiny pomáhají svalům zesílit, ale nabízí i další pozitivní účinky na fungování těla. Mléko obsahuje dva hlavní proteiny: syrovátku a kasein. Oba tyto proteiny jsou bohatými zdroji aminokyselin s rozvětveným řetězcem. Asi nejdůležitější z nich je leucin, který hraje klíčovou roli při regeneraci svalů.

Syrovátková bílkovina se rychle absorbuje, díky tomu může rychle transportovat aminokyseliny do tkání, aby stimulovala regeneraci a růst svalů. Kasein se tráví pomaleji než syrovátka, mnoho sportovců si před spaním dává kaseinový protein, aby pomohlo regeneraci svalů během spánku.

Kreatin

Kreatin je aminokyselina, která se přirozeně nachází v živočišných bílkovinách, jako je maso a mořské plody. Ukládá se ve svalech, kde se z ní během vzniku fosfokreatin (PCr) získává energie. Energetický systém PCr se využívá během krátkých sekvencí intenzivní aktivity, proto kreatinové doplňky stravy používají především siloví sportovci k podpoře intenzivní svalové kontrakce, a tedy svalové síly.

I když se ze stravy získává dost kreatinu, mnoho sportovců používá doplňkový kreatin ke zvýšení zásob ve svalech. Vegetariáni a vegani mohou na tyto doplňky stravy reagovat více, protože jejich výchozí zásoby kreatinu mohou být nižší.

Arginin

Arginin se podílí na syntéze oxidu dusnatého, který rozšiřuje cévy a zvyšuje průtok krve. Výsledkem je, že arginin během cvičení podporuje zdravý průtok krve a dodávání živin do svalů.

Elektrolyty

Elektrolyty jsou zvláštní minerály, které zásadně pomáhají tělu udržovat rovnováhu tekutin. Ty nejdůležitější, které sportovci musí doplňovat, jsou sodík, draslík a hořčík. Během pocení dochází ke ztrátě elektrolytů, a pokud nejsou dostatečně nahrazeny, může dojít ke zhoršení výkonu.

Proto je důležité věnovat zvláštní pozornost příjmu elektrolytů během intenzivního cvičení (zejména v horku), stejně jako následnému doplnění těchto důležitých solí, které se ztratí. Mnoho sportovních nápojů je speciálně navrženo tak, aby nahradilo nejen tekutiny, které se ztrácejí pocením, ale také klíčové elektrolyty, které také zvyšují absorpci tekutin.

Sacharidy

Sacharidy jsou klíčovým palivem pro mozek a svaly. Pro sportovce zabývající se dlouhodobou a trvalou aktivitou je obzvláště důležité mít k dispozici dostatek sacharidů jak ve svalech, tak v krvi. Je důležité konzumovat dostatečné množství sacharidů před namáhavou aktivitou, abyste doplnili palivo – to pomůže zajistit dostatečný přísun energie pro pracující svaly. Pro ty, kteří se věnují vytrvalostnímu cvičení s vysokou intenzitou, je důležité během cvičení dodávat sacharidy v rozsahu 30 až 60 gramů za hodinu.

Pro regeneraci jsou důležité sacharidy, které pomáhají doplňovat zásoby uhlohydrátů ve svalech, ty připravují sportovce na další cvičení. K tomu slouží speciálně navržené nápoje a další produkty.

Kofein

Kofein stimuluje centrální nervový systém a usnadňuje tělu schopnost využívat tuk jako palivo. Z tohoto důvodu může kofein pomoci zvýšit vytrvalost při náročném cvičení. Díky svým stimulačním účinkům také snižuje vnímání únavy a pomáhá optimalizovat trvalou aktivitu.

Antioxidanty

Náročné cvičení zvyšuje spotřebu kyslíku, což podporuje oxidační stres v těle a může poškodit buněčné membrány. Antioxidační živiny pomáhají snižovat oxidační stres. Pro posílení přirozeného antioxidačního obranného systému těla mohou být prospěšné antioxidační živiny, jako jsou vitamíny C a E.


Hodnocení článku
  • 81%
    Aktuální hodnocení čtenářů - 81%
81%

Líbí se Vám tento článek?

Sdílejte tento článek se svými známými.

970x250-2-1517685944.gif

O autorovi

David Vajda

Jsem tvůrce a majitel sportovního magazínu zaměřující se na různé tréninkové a stravovací systémy pro všechny věkové kategorie.
Aktuálně s více než 15ti letou praxí v oblasti profesionálního hokeje, zvyšování výkonu a přeměny postavy.

Přidat komentář