728x90-2-modif-1517685944.gif  

O čem je magazín DRZSEFIT.cz?

Na DRZSEFIT.cz najdete vše potřebné o zdravém životním stylu. Najdete u nás řešení svých problémů s nadbytečnými kilogramy, tipy na zdravý jídelníček a hlavně novou motivaci a poučení pro vaše tělo i duši.  
Nejlepší diety na hubnutí Nejlepší DETOX doplňky Odborné články o spánku
Ukázat TOP dietu Ukázat TOP produkt Ukázat TOP články

Kdo stojí za projektem?

Odborný garantZakladatel projektu Tester produktů
Eva DomesováDavid VajdaJan Domes
Ostatní

Svalová hmota po cigaretách nenaroste! Sportovní výsledky kuřáků jsou zpravidla poloviční.

Cigaretový tabák
Proč kuřáci nikdy nedosáhnou maximálních výsledků ve sportu?
Napsal Honza
banner-728x90-1477929983.jpg

Cigaretový tabák

Neustále pozorujeme ze všech stran, jak kouření je pro všechny z nás škodlivé. Ovšem naše společnost ho čím dál méně akceptuje a s kouřením nepolevuje. Všichni si velmi dobře uvědomujeme, že cigaretový tabák je nezdravý a našemu tělu v ničem neprospívá.

U aktivních sportovců lze už delší dobu sledovat, že cigaretový tabák bohužel poměrně viditelně ovlivňuje sportovní výkon a negativně ovlivňuje svalový růst.

Víte, jaké jsou hlavní aspekty, na které má kouření největší vliv?

Syntéza svalových bílkovin

Transport kyslíku a živin k pracujícím svalům

Ovlivňuje hladinu některých hormonů

Ovlivňuje energetický výdej nebo výživové zvyklosti

Co obsahuje cigaretový tabák

Cigaretový tabák - nedopalek na stole
Cigareta obsahuje až 5 000 chemických látek neznámého původu

Aktivním nebo pasivním kouřením přijímáme do těla množství škodlivých sloučenin. Tyto sloučeniny poškozují naše zdraví a mají přímý nebo nepřímý vliv na náš svalový růst. Cigaretový tabák obsahuje tyto základní látky, které právě způsobují největší škodlivost:

Nikotin

Volné radikály vznikající při hoření tabáku

Oxid uhelnatý

Mix dalších 5 000 chemických látek (několik desítek látek potvrzených jako karcinogeny)

Jak sabotuje kouření naše svaly?

Snižuje syntézu svalových bílkovin

Snižuje přísun kyslíku do našich svalů

Zvyšuje hladinu inzulinu a kortizolu

Zatím nemá neurčitý vztah k hladině testosteronu

Zvyšuje celkový energetický výdej

Lidé, kteří kouří, mají slabší klouby a šlachy

SUPER TIP: Kouření může negativně ovlivňovat naši hustotu kostí a pevnost kloubů. Najděte způsob, jak následným problémům s kloubním aparátem předejít přírodní metodou.

Vliv kouření na náš organismus

Kouření venku
Kouření nás jednoznačně ovlivňuje po fyzické stránce

Už na základě vašeho osobního sledování jste si mohli povšimnout, že někteří uživatelé cigaretového tabáku jsou výrazně štíhlejší s minimálním množstvím tuku a svalů. Kuřáci mají obecně díky cigaretám sníženou schopnost budovat svalstvo. Je to i z důvodu, že míra syntézy svalových bílkovin vychází u nekuřáků značně vyšší než u kuřáků.

Podobně přesvědčivě vyšel rozdíl mezi mírou tvorby proteinu myostatinu, který brání svalovému růstu. Ten naopak vyšel statisticky významně vyšší u skupiny kuřáků o celých 33%. Zajímavé číslo, co myslíte?

Cigaretový tabák k vyšší únavě

Častým jevem mezi konzumenty cigaretového tabáku je jejich snížená vytrvalost a rychlejší nástup únavy při pohybových aktivitách. Jedním z logických vysvětlení je červené krevní barvivo hemoglobin. Toto barvivo je obsaženo v červených krvinkách sloužící k přenášení kyslíku v našem organismu. Čím je nasycení hemoglobinu kyslíkem vyšší, tím více kyslíku lze přenést do pracujících svalů.

A to je přece to, co chceme!

Když kouříme cigaretový tabák, vzniká při tom oxid uhelnatý (CO), který je společně s cigaretovým kouřem vdechován do našich plic. Oxid uhelnatý se velmi dobře váže právě na hemoglobin, a to přesně 200x snadněji než samotný kyslík.

Následně dochází k situaci, že zabírá místo právě kyslíku, kdy v návaznosti později dojde k jeho nižší dopravě k pracující svalové tkáni.

VÝŽIVOVÝ TIP: Během kouření cigaretového tabáku dochází ke zvýšení odporu cév a jejich snížení průsvitu, nebo také ke zhoršení reakce cév na vazodilitačně (roztažení průměru cévy) působící efekt oxidu dusnatého. Tyto skutečnosti vedou ke zvýšené únavě, ale i k zhoršenému zásobení svalových buněk kyslíkem a živinami důležitými pro svalový růst. Pokud chcete udržet svalovou hmotu, hledejte způsoby, jak udržet optimální hladinu testosteronu.

Kouření a testosteron

Zdroj grafiky: zivotavyziva.cz

K dnešnímu dni neexistují přesvědčivé doklady o tom, že zrovna kouření cigaretového tabáku, na rozdíl od jiných hormonů, negativně ovlivňují hladinu testosteronu v těle. Přirozenou cestou vzniká testosteron ve varlatech a buňkách nadledvinek.

Růst testosteronu je patrný u mužů především v pubertě. V tomto období dochází k růstu varlat a penisu, pigmentaci a vrásnění šourku, po těle začíná růst ochlupení, zvětšuje se prostata a hrtan, dochází k nárůstu svalové hmoty.

Rozdíly mezi příjmem živin kuřáků a nekuřáků

Sledovaná živina Procentuální rozdíl v příjmu kuřáci vs. nekuřáci
Celková energie + 4,9 %
Proteiny + 0,3 %
Sacharidy - 0,3 %
Celkový tuk + 3,5 %
Nasycený tuk + 8,9 %
Polynenasycený tuk - 6,5 %
Alkohol + 77,5 %
Vláknina - 12,4 %
Cholesterol + 10,8 %
Vitamin C - 16,5 %
Vitamin E - 10,8 %
Beta-karoten - 11,8 %
Železo - 7,5 %
Vápník - 4,1 %

Tabulka byla převzata z jn.nutrition.org

Výsledky této tabulky by se daly vyhodnotit, že typický kuřák přijme zhruba o 5% více energie než nekuřák. Tato přebytečná energie pochází hlavně z konzumace alkoholu, kde je jeho příjem o 77,5% vyšší než u nekuřáků. Největším problémem mají kuřáci spíše s příjmem antioxidačně působících vitamínů C, E a beta-karotenu. To primárně souvisí s menším příjmem ovoce a zeleniny.

Nabízí se tedy pár logických slov na úplný závěr – normální je nekouřit.

Zdroje:

Audrain-McGovern, J. & Benowitz, N. (2011) Cigarette Smoking, Nicotine, and Body Weight.

Bajaj, M. (2012) Nicotine and Insulin Resistance: When the Smoke Clears. Diabetes.

Kapoor, D. & Jones, T.H. (2005) Smoking and hormones in health and endocrine disorders.


Hodnocení článku
  • 90%
    Aktuální hodnocení čtenářů - 90%
90%

Líbí se Vám tento článek?

Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

primulus-banner-a3-970x310px.jpg

O autorovi

Honza

Jmenuji se Jan Domes, jsem redaktorem tohoto sportovního magazínu. Kromě tvorby článků se starám o grafiku našeho webu. Pravidelně sleduji nové trendy v doplňcích stravy na českém, ale i zahraničních trzích. Nedílnou součástí mé práce je aktivní testování našich produktů.

Přidat komentář