O čem je magazín DRZSEFIT.cz?

Na DRZSEFIT.cz najdete vše potřebné o zdravém životním stylu. Najdete u nás řešení svých problémů s nadbytečnými kilogramy, tipy na zdravý jídelníček a hlavně novou motivaci a poučení pro vaše tělo i duši.  
Nejlepší diety na hubnutí Nejlepší DETOX doplňky Odborné články o spánku
Ukázat TOP dietu Ukázat TOP produkt Ukázat TOP články

Kdo stojí za projektem?

Odborný garantZakladatel projektu Tester produktů
Eva DomesováDavid VajdaJan Domes
Ostatní Tipy a návody

Sport v těhotenství: Vzdát se raději činek nebo bez omezení pokračovat?

sport v těhotenství
Zvolte správné pohybové aktivity v těhotenství

Sport v těhotenství pro ženy

Co se vám vybaví pod myšlenkou, jestli vykonávat nebo nevykonávat sport v těhotenství? Zdá se vám to nepředstavitelné s velkým břichem dělat ještě nějakou pohybovou aktivitu?

Pro každou ženu je těhotenství jedna z nejkrásnějších částí života. Možná úplně ta nejhezčí část nastává ve chvíli, kdy je vaše miminko na světě a vy se o něj začínáte pomalu starat. Zároveň do vašeho života tento maličký přírůstek přináší velkou míru zodpovědnosti. O to více by každá nastávající maminka měla dávat pozor na svůj zdravý životní styl, který začíná od vhodného stravování až po rozumně nastavenou pohybovou aktivitu.

Proto může vyvstat otázka, jestli je sport v těhotenství zakázaný nebo naopak se vašeho oblíbeného cvičení nemusíte vůbec vzdávat?

Co se v dnešním článku můžete dočíst?

Jaké benefity pro nastávající maminku přináší pravidelný pohyb?

Kolik minut týdně by se zdravá těhotná žena měla pohybovat?

Jaký pohyb je naopak v těhotenství nežádoucí až nevhodný?

Jakmile nastane čas, že se žena přesouvá do role nastávající maminky, její tělo se pozvolna začne měnit, to ovšem není signál, že by měla přestat cvičit.

Tělesné změny v těhotenství

Bederní lordóza

U žen velmi často dochází ke zvětšenému prohnutí ve spodních zádech a ke změně těžiště. To mohou být hlavní příčiny, proč ženy v těhotenství trpí bolestmi spodních zad. Dalším problémem může být zvýšená hmotnost i díky miminka v břiše, která v sobě přináší větší zátěž na pohybový a kloubní aparát.

Kardiovaskulární systém

V těhotenství dochází ke zvýšení objemu krve, stejně tak ke zrychlení srdeční frekvence a minutového objemu čerpání krve. U žen se rovněž projevuje zvýšená spotřeba kyslíku v plicích, ta může celkově snižovat kapacitu pro zvýšení výkonu při fyzické zátěži.

Hormonální systém

Hormonální koktejl ve složení hormonů placenty, kortizolu, estrogenu může vést u 2 – 10% nastávajících maminek ke vzniku těhotenské cukrovky.

NÁŠ TIP: Naše redaktorka Eva osobně otestovala výtečnou proteinovou dietu KetoMIX. Chcete hubnout bez pohybu a fyzické námahy? Právě KetoMIX bude pro vás tou správnou volbou.

Proč v těhotenství nepřestávat cvičit?

Sport v těhotenství
Pozitivní benefity cvičení v těhotenství

Jestliže zvolíte rozumnou intenzitu cvičení v kombinaci s přiměřeným počtem opakování, má nejen pro vás, ale i pro vaše dítě, sport v těhotenství plno pozitivních benefitů. Pojďme si jich několik v krátkosti uvést.

Snížení rizika vzniku těhotenské cukrovky

Snížení rizika porodu císařským řezem

Kontrolujete svoji tělesnou hmotnost a vysoký nárůst kilogramů

Udržujete svůj krevní tlak na optimálních hodnotách

Snížení rizika vzniku preeklamsie

RADA NA HUBNUTÍ: Bojujete, že vám zůstaly nadbytečné kilogramy po porodu a nevíte si s tím rady? Přečtěte si naší recenzi KetoFit, možná konečně najdete vhodnou variantu řešení svého problému.

Proč dělat sport v těhotenství?

Už dávno odzvonilo dobám, kdy se ženám v těhotenství doporučilo pouze lehce plavat a nevykonávat žádnou pohybovou aktivitu. Doba se změnila, ženy se změnily a i lékaři se dané téma už dívají jinak.

Jakákoliv fyzická zátěž na vašem těle by vždy měla být nejprve konzultována s vaším lékařem.

Zdravé a těhotné ženy dnes nemají žádný důvod se vyhýbat pohybu. Je ovšem důležité dodržovat správný pitný režim, zvolit individuální intenzitu tréninku a počet opakování v dané sérii, zbytečně nepřehřívat organismus (teplota jádra těla by neměla být vyšší než 1,5 °C).

150 minut středně náročné aerobní aktivity je vhodné pro každou nastávající maminku rovnoměrně rozloženou během celého týdne.

Pokud otěhotním, znamená to konec sportování?

Sport v těhotenství
Běh, silový trénink, TRX – vhodné cvičení pro těhotné
Oficiální stanovisko nebo studie na tuto otázku neexistuje, nicméně pokud nemáte žádné větší zdravotní problémy, tak i v těhotenství můžete dále pokračovat ve svých intenzivních sportovních aktivitách, které jste běžně prováděly před otěhotněním.

Mezi naše oficiální doporučení, jaký zvolit sport v těhotenství může být: silový trénink nebo rychlejší běh! Nejdůležitější je naslouchat svému tělu. Pokud na sobě cítíte, že toho máte už dost nebo se cítíte přetrénovaná, okamžitě trénink ukončete. Zajímavé řešení silového tréninku v těhotenství je použití různých pomůcek, jako třeba posilovacích gum nebo TRX.

Intenzitu cvičení vždy upravujte i podle toho v jaké fázi těhotenství se právě nacházíte. Pokud se blížíte stále více k termínu porodu, intenzitu snižujte. Pokud se u vás projeví akutní příznaky během sportu v těhotenství (bolest hlavy, krvácení, nevolnost, motání hlavy, ztráta orientace v prostoru) okamžitě cvičení ukončete!

TIP: Ženy chtějí být neustále krásné a mít perfektní a vypracovanou postavu. Aktuální moderní doba sebou přináší vhodné doplňky stravy, které vám k tomu mohou velice snadno pomoci.

Čemu se v těhotenství raději vyhnout?

Bezpečný sport v těhotenství
Bezpečné a nevhodné sporty v těhotenství

Lékař je vždy ta nejodpovědnější osoba, která určuje, jaký sport v těhotenství můžete praktikovat nebo nemůžete. Mezi poměrně závažné kontraindikace můžeme například zařadit:

vážnější srdeční nebo plicní onemocnění

preeklampsie

pokračující krvácení porodních cest

příliš vysoká nebo nízká hmotnost matky

Během těhotenství doporučujeme úplně vyřadit kontaktní a rizikové sporty.

BEZPEČNÉ AKTIVITY V TĚHOTENSTVÍ ZAKÁZANÉ AKTIVITY V TĚHOTENSTVÍ
Chůze Kontaktní sporty (hokej, fotbal, basketbal, další kolektivní sporty)
Plavání Aktivity s rizikem pádu (jízda na koni, lyžování, jízda na kole)
Jízda na rotopedu Potápění
Běh, jogging, silový trénink Aktivity s rizikem přehřání organismu (hot yoga, hot pilates)

Co si z toho vzít závěrem?

Pohybová aktivita je pro všechny redaktory našeho sportovního magazínu neoddělitelnou součástí života, takže pevně věříme, že to máte podobně. Proto je naprosto normální a dnes i běžné, že nastávající maminky preferují během těhotenství aerobní cvičení.

Běhání, cvičení s činkami, skupinové lekce pro těhotné, byste však měla zařadit vždy až po konzultaci s vaším osobním lékařem. Velký důraz byste měla rovněž věnovat správné a zdravé výživě. Pokud děláte jakýkoliv sport v těhotenství, právě na výživu byste se měla o to více zaměřit.

Veškeré potřebné živiny by maminka měla v dostatečné míře získat z běžné stravy, ovšem pro jistotu můžete svůj jídelníček obohatit o kvalitní doplňky stravy nebo vitamíny.

Zdroje:

medicalnewstoday.com

theguardian.com

babycentre.co.uk

cs.wikipedia.org


Hodnocení článku
  • 84%
    Aktuální hodnocení čtenářů - 84%
84%

Líbí se Vám tento článek?

Sdílejte ho nebo pošlete svým známým.

O autorovi

Eva Domesová

Jmenuji se Eva Domesová, jsem redaktorkou tohoto sportovního magazínu. Pravidelně sleduji nové trendy na trhu v oblasti medicíny a doplňků stravy. Kromě toho se aktivně zapojuji do konzultace a rozhovorů s našimi čtenáři.

Přidat komentář