728x90-2-modif-1517685944.gif  

O čem je magazín DRZSEFIT.cz?

Na DRZSEFIT.cz najdete vše potřebné o zdravém životním stylu. Najdete u nás řešení svých problémů s nadbytečnými kilogramy, tipy na zdravý jídelníček a hlavně novou motivaci a poučení pro vaše tělo i duši.  
Nejlepší diety na hubnutí Nejlepší DETOX doplňky Odborné články o spánku
Ukázat TOP dietu Ukázat TOP produkt Ukázat TOP články
CrossFit Mobilita

Jak guma na cvičení dokáže zlepšit rozsah pohybu a sílu

Guma na cvičení pro každého
Napsal David Vajda
banner-728x90-1477929983.jpg

Na samém začátku je důležité, aby sis uvědomil, v čem ti vlastně guma na cvičení dokáže pomoci. Největší problém u cvičenců bývá naprostá lhostejnost ke strečinku a protahování svalů před každým tréninkem. Pokud chodíš pravidelně cvičit, mělo by být tvým cílem fyzickou stránku vždy posunout o něco dopředu. Samotný strečink a protahování před tréninkem ti v tom bohužel nepomůže.

Prakticky jde pouze o zahřátí svalů, aby nedošlo k možnému nepříjemnému zranění. Právě zranění by tě mohlo vyřadit na delší dobu ze hry. Guma na cvičení by pro tebe měl být nástroj, který tě nasměruje ke zvýšení maximální váhy v silových prvcích, volnému cvičení, chůzi nebo alespoň stojky na rukou. Odporová guma na cvičení tedy zlepšuje funkčnost tvého pohybového aparátu během vykonávaných cviků.

Existuje několik možných příčin, proč se ti třeba stále nedaří docílit zlepšení či pokroku v tréninku. Jestliže cvičení pro tebe není jen místem, kde zabít svůj volný čas, začni na sobě postupně pracovat. Lidé stojící na místě bez žádného zlepšení často po určitě době přestanou mít chuť cvičit úplně. Základními důvody neúspěchu může být například:

  • Zkrácení úponů
  • Zhoršená mobilita
  • Špatné pohybové návyky z minulosti
  • Nevhodný jídelníček
  • Nevyhovující tréninkový systém
  • Špatný trenér

Tvoje cvičení by mělo mít rostoucí tendenci s narůstající pomyslnou křivkou. Poznáš to jednoduše na tvých zlepšujících se výsledcích během tréninku. Chceš-li správně zapojovat všechny svaly, musíš obnovit svoji pravděpodobně ztracenou pohyblivost. To můžeš docílit různými způsoby. Prozradím ti jeden, který mě osobně efektivně pomáhá zlepšovat se během tréninků CrossFitu.

Co je odporová guma na cvičení

Odporová guma na cvičení - strečink

Ideální volbou pro začátek je nenáročná a velmi účinná odporová guma na cvičení. V dnešní době ji každá lepší posilovna má automaticky. Guma na cvičení je přímo stvořena pro zlepšení mobility a celé pohybové soustavy. Klíčem odporové gumy je měnící se odpor, jenž vytvoří při protahování ideální tah.

Současně umožňuje absolutní koncentraci pozornosti a preciznosti na protahovanou partii těla. Zároveň ti pomůže využít tuto dynamiku odporu při strečinku. A že nevíš, jak to funguje? Níže můžeš vidět několik základních cviků, kde poměrně snadno a rychle dokážeš zlepšit své výsledky ve cvicích jako jsou třeba:

  • Hluboký dřep
  • Kliky
  • Striktní shyby
  • Dipy
  • Mrtvý tah
  • Benchpress
  • Stojky

A mnoho dalších cviků …

TIP: Nejen tréninkové pomůcky dokáží zlepšovat tvé výsledky. Udržuj své klouby v naprosté pohodě díky přípravkům Kloubus a Flextor.

Proč cvičit s odporovou gumou?

odporová guma na cvičeníJe několik druhů cviků od shybů, muscle-upů nebo kliků na bradlech, při kterých ti může být guma na cvičení nápomocná.  Existuje plno názorů od lidí, pokud nezvládáš nějaký z těchto cviků, měl by ses k němu postupně dopracovat na základě jednodušších cviků bez použití odporové gumy. Gumy na cvičení jsou rovněž nazývány jako fitness gumy. Ve zkratce se jedná o jednoduché nářadí umožňující cvičení proti odporu.

Zároveň efektivně zpevňují a posilují tělo jako celek. Gumy na cvičení fungují něco na způsob ruční zátěže, ale nepracují s gravitací, která určuje velikost odporu. To znamená, že na rozdíl od ruční zátěže poskytují velice konstantní napětí během cvičení, zvyšují odpor při pohybu a pozitivně zlepšují fyzickou kondici.

Kdy je guma pro cvičení nejvhodnější?

Cvičení s odporovou gumou - drzsefit.cz

Guma na cvičení je ze svých charakteristických vlastností využitelná pro tři základní možnosti. Odpor během natahování se může stejně hodit jako externí zátěž při postupném zvyšování náročnosti prováděných cviků nebo při protahování, kdy tě guma nutí jít stále dál a dál.

Sílu nazývanou jako elastická, která vzniká při natažení, zase můžeš využít ve svůj prospěch při tréninku v situacích, na které zatím nemáš dostatečnou sílu. Může se jednat například o shyby nebo muscle-upy. Na trhu existuje několik různých druhů odporových gum na cvičení.

Liší se od sebe nejenom barvami, ale i mírou odporu, která je při výběru vhodné gumy na cvičení zásadní. Neméně důležitým faktorem, který guma na cvičení přináší je zlepšení hybnosti a zpevnění kloubů. Je vědecky ověřeno, že čím více stárneme, tím více dochází k opotřebení našeho kloubního aparátu, tudíž o to více je důležité odporovou gumu ke cvičení využívat. Výběr správně gumy na cvičení zpravidla závisí na těchto 3 faktorech:

  • Cvik nebo druh tréninku, pro který danou gumu aplikuješ
  • Tvoje fyzická kondice
  • Tvoje aktuální hmotnost

Guma na cvičení – slabší odpor

ČERVENÁ GUMA NA CVIČENÍ

Jedná se o odporovou gumu, která má nejmenší odpor. Jedná se o nejlepší volbu pro začátečníky, kteří chtějí zlepšit svoji mobilitu a flexibilitu. Červená odporová guma slouží jako velice účinný prostředek při tréninkové rozcvičce nebo nástroj pro kompenzační posilování.

SVĚTLE MODRÁ GUMA NA CVIČENÍ

Odporová guma v modrém provedení má lehce vyšší spodní hranici odporu a stejnou horní hranici jako červená guma na cvičení. V tréninkovém zatížení to znamená větší tuhost. Červenou i světle modrou odporovou gumu můžeš využít prakticky na totožné cviky.

ČERNÁ GUMA NA CVIČENÍ

U tohoto typu se jedná opět o něco vyšší celkový odpor než obě předchozí gumy. Velice často ji sám osobně využívám pro protažení nebo rozehřátí před silovým tréninkem. Černou gumu na cvičení můžeš stejně využít jako přídavný odpor při mrtvém tahu, benchpressu nebo dřepu. Z osobní zkušenosti mohu konstatovat, že se jedná o jeden nejuniverzálnějších druhů odporové gumy na cvičení.

RŮŽOVÁ GUMA NA CVIČENÍ

Jedná se už o poměrně tuhou gumu na cvičení. Můžeš ji využít jako přídavný odpor při cvičení kliků, pokud ti nebude stačit tvoje tělesná hmotnost. Dále ti růžová odporová guma může dodat slušnou dopomoc při cvicích jako shyby nebo dipy, které často bývají poměrně náročné pro méně zdatné cvičence. Jak samotná barva napovídá, tato guma na cvičení se může hodit i ženám při jejich funkčním nebo silovém tréninku.

Guma na cvičení – střední odpor

FIALOVÁ GUMA NA CVIČENÍ

Guma na cvičení středního odporu. Je vhodná při strečinku větších partií, kde je potřeba vyšší odporové síly. Zároveň je skvělý pomocník při cvicích jako shyby, kliky, cviky na bradlech a další podobné cviky. Tuto gumu mohu s klidným svědomím doporučit všem.

Guma na cvičení – těžší odpor

TMAVĚ MODRÁ GUMA NA CVIČENÍ

Tmavě modrá guma už je jiná káva a dokáže unést hmotnost cvičenců do 70 kg. V rozsahu, kde u nejměkčích gum odpor končí, u této barvy odpor teprve začíná. S touto gumou dokážeš unést nadbytečná kila navíc a krok po kroku zlepšovat svoji kondici v tréninku.

ORANŽOVÁ GUMA NA CVIČENÍ

Nejsilnější typ odporové gumy. Tento druh gumy na cvičení doporučuji už opravdu těm nejsilnějším jedincům nebo lidem nad sto kilogramů, kteří se cvičením teprve začínají. S postupnou dávkou znalostí, které získáš během pravidelných tréninků, je tato guma na cvičení skvělým prostředkem naučit svoje svalstvo dokonale pracovat a vybudovat základní partie.

TIP: Tělo je důležité udržovat zdravé a v dobré kondici, kde našim čtenářům pomáhají doplňky stravy jako Naturhouse a Blendea.

Nauč se používat pravidelně odporovou gumu

Odporová guma na cvičení - barevné varianty

Nehledej v odporových gumách nic složitého. Je to tvůj pomocník do tréninku, kterého se jen musíš naučit vhodně využívat. Jestliže už gumu na cvičení používáš ke zlepšení mobility, jako externí zátěž, nebo pomoc při provádění těžších a náročnějších cviků, guma na cvičení ti vždy bude hrát do karet ke splnění tvých cílů a zlepšení výsledků. Rostoucí odpor tě naučí ze sebe vše vymáčknout při dotahování mrtvého tahu nebo třeba při vytlačení kliku.

Zároveň během strečinku tě guma na cvičení bude vždy upozorňovat, že něco děláš špatně a nedovolí ti nic odfláknout. Doufám, že ti trošku pomohlo moje vysvětlení, co to vůbec odporová guma je a k čemu ji použít. V příštích článcích si rozebereme jednotlivé využití gum a vysvětlím ti některé konkrétní aplikování odporových gum. V případě jakýchkoliv dotazů se neváhej na mě nebo naše redaktory sportovního magazínu kdykoliv obrátit.

Hodnocení článku
  • 90%
    Aktuální hodnocení čtenářů - 90%
90%

Sdílejte tento článek se svými známými

Aktuálně tento článek doporučuje:

primulus-banner-a3-970x310px.jpg

O autorovi

David Vajda

Jsem tvůrce a majitel sportovního magazínu zaměřující se na různé tréninkové a stravovací systémy pro všechny věkové kategorie.
Aktuálně s více než 15ti letou praxí v oblasti profesionálního hokeje, zvyšování výkonu a přeměny postavy.

Přidat komentář